Kategori: KONST

Vagnen och trädet ska påminna oss om historien

Nu är det klart vilka konstnärer som ska skapa den offentliga konsten i Porslinskvarteren. Ylva Wilhelmina Franzén (Vagnen) och Rikard Fåhraeus (Trädet) är utvalda att göra varsitt konstverk i parken.

Det gamla fabriksområdet omvandlas nu till bostadsområde och ett parkstråk byggs i mitten av de nya kvarteren. I parken och på torget kommer två konstverk att knyta an till områdets historiska verksamheter. Material som kan återanvändas har tagits om hand för att användas i produktionen av Trädet.

-Att visa fram spår eller “minnen” från den tid som varit ger en kontinuitet och en historisk känsla för platsen, säger Anna Enberg, landskapsarkitekt på Värmdö kommun.

Vatten i Fajanssparken bidrar till lek och lärande

Platsens historia med tillverkning av Gustavsbergs keramik står som grund för gestaltningen av parken. De olika delarna i parkstråket har fått namn från porslin som tillverkats i Gustavsbergsfabriken såsom Prunusstråket, Salix trappan, Blåblomparken och Astertorget. Som ett genomgående tema i parkstråket löper en dagvattenränna med inslag av blå keramik, tanken är att associera till en tallriksbård i Gustavsbergsblått. Vatten finns även på lekplatsen i form av en lekdusch som bidrar till lek och lärande.

Astertorget, den hårdgjorda delen av parken, blir en mötesplats med butiker och café. Blåblomparken, den bredaste och mest centrala delen av parkstråket, har fått dess namn från det mycket kända porslinet som under en tid tillverkats i fabriken. Lekplatsen ligger här och blir en viktig samlingspunkt för både barn och föräldrar i Fabriksstaden. Lekplatsens utformning skall locka till rörelse, fantasi och experimentlusta.

Skulpturen Vagnen ska ge Astertorget dess karaktär

Vagnen skapas av den lokala konstnären Ylva Wilhelmina Franzén. Den består av reliefer av aluminium av former med anknytning till fabrikshistorien, modellerade former, tegel och föremål från Gustavsbergsfabriken. Vagnen är placerad på en yta av marktegel. Markteglet har mönster av ett spår, och vagnen står på spåret, på samma sätt som vagnarna som kördes in i ugnsrummen i den gamla fabriken.

Stålträd ska pryda Blå Blom Parken

Rikard Fåhraeus har valt att använda sig av material från Gustavsbergs porslinsfabrik. Rostfria stålrör, rörkopplingar och ventiler som ursprungligen har använts till att pumpa runt vatten och lera är delar som ska bygga hans 8 meter höga skulptur Trädet. Lekplatsens rörleksaker i form av talrör och lekdusch har samma utformning som trädet. I toppen av trädet, som avslutning på några av de de mindre rören, sätts ett tiotal blåa belysta och gnistrande blommor. På några ställen i dammen finns liggande rör som delvis kommer upp ur marken för att skapa intrycket av att rotsystemet fortsätter under mark. Även omgivande lekredskap av rörkaraktär ges liknande ”rötter” så att associationen drivs vidare till att koppla ihop parken till en större enhet.

Namnkunnig jury har valt ut konstverken

En sakkunnig konstkommitté bestående av representanter från såväl byggherrar som kommun har valt ut konstnärerna. Gruppen har arbetat fram riktlinjer för konstverken, varit jury vid urvalet av konstnärerna samt har fastställt de ekonomiska ramarna för konsten. Budgeten är på 500 000 kr per konstverk. Uppdragsgivare är Värmdö kommun.

I konstkommittén ingår

Åsa Svedlund, JM, Fredrik Möllerberg, Järntorget, landskapsarkitekten Ingela Martinsson, konstkonsult Monica Larsson, landskapsarkitekt Anna Enberg samt Heidi Trakowski, Gustavsbergs Porslinsmuseum.

ARTLET- 27 minuter från Slussen

För tredje året i rad ställer årskurs tre på kandidatprogrammet för Keramik och Glas på Konstfack ut på Gustavsbergs Porslinsmuseum. I utställningen möter vi tredje årets studenter från kandidatprogrammet Keramik & Glas på Konst-fack. De har producerat och reproducerat verk med utgångspunkt i tolkningar av Gustavsberg som en kommersiell spelplan. År 1825 startade porslinstillverkningen i Gustavsberg och ett brukssamhälle växte fram med fabriken som nav. Idag ser vi ett Gustavsberg som fortfarande formas av kommersiella intressen men där fabriken förvandlats från att vara en arbetsplats till att bli ett monument över någonting genuint och historiskt som skall bidra till turism, konsumtion och högt markvärde.

Utställningen pågår tom 8 februari 2017.

Så här formulerar sig studenterna om utställningen:

”Under namnet ARTLET vill vi ifrågasätta idén om den svenska konstindustrin som något mer genuint än övrig industriell tillverkning och hur en idé kan skilja en kopp från en kopp. Med ett område som präglas av outlets och utförsäljningar kan man ana ett glapp mellan varumärke och realitet. Vi drömmer gärna om svensk industri och glömmer att man inte får bada i Farstaviken på grund av utsläppen från den forna fabriken”.

Deltagare

Tova Berglund,Mari Anari, Hanna Hansdotter, Alvina Jakobsson, Simone Kuhs, Kristin Larsson, Hanna Lauberg, Anna Tedestam, Emmeli Rolleberg, Camille Polsk, Shay Greenblatt

Öppettider:

Gustavsbergs Porslinsmuseum har öppet Lördag och söndag 11:00 – 16:00. Onsdag: 15:00 – 19:00. Måndag, tisdag, torsdag och fredag är museet stängt. Keramikverkstan har öppet söndag 12:00 – 16:00.

Foto: Carin Carlsdotter Denell

De osynliga brösten

ubbe

De osynliga brösten är en utställning och bok om bröst och amning i Sverige idag. Bilderna är tagna av Elisabeth Ubbe och skildrar vardagsamning i hemmet, på stan, i lekparken och andra platser där kvinnor vistas med sina barn.

Utställningen vill inspirera till reflektion kring vilka bilder av kvinnor vi matas med och vad som skulle hända om vi istället såg vanliga, oretuscherade kvinnor och amning på bild. De osynliga brösten är en del i det rikstäckande projektet Amningskurs för blivande föräldrar.

Utställningen håller öppet kl 11-16 följande dagar:

3-4 december

10-11 december

17-18 december

7-8 januari

14-15 januari

Utställningen visas i Gula Galleriet, Gula Byggningen i Gustavsbergs hamn. Fri entré.

Foto: Elisabeth Ubbe. Bilden är beskuren.

G-studion öppnar sina ateljéer i Gustavsbergs hamn

oppnaateljeer

I helgen är det åter dags för öppna ateljéer hos G-studion. Lördagen den 26:e november kl 11-16 och söndagen den 27:e november kl 11-15 kan du besöka följande konstnärer:

Anna Lerinder, Betty Anne Mörelius, Camilla Eltell, Carina Seth Andersson, Elisabeth Olszewska, Eva Göransson, Eva Kai, Eva Kullgren, Betty, Helené Berg, Hanna Hellsten Mikulic, Hisako Mizuno, Inger Andersson, Jan Landqvist, Janina Nilsson, Jonas Lindholm, Joanna Günther, Karol Zarbock, Kina Björklund, Linn Sjöstedt, Lotta Hedberg, Mia E Göransson, Maja Witt, Malin Floryd, Malin Stocke, Maria Boij, Maria Cotellessa, Mari Koort, Maria Johansson, Monica Johansson, Nina Pärnerteg, Paula Barton, Petra Skog, Pia Koskela, Susanne Allberg, Ylva W. Franzén, Åsa Lindström, Åsa Pärsson

Kaféet är öppet. På Gstudion.se finns en karta med adresser till de fyra husen, Där kan du också se i vilka hus just dina favoritkonstnärer finns.

Buss: Ca 20 min med buss 474 som avgår från Slussen varje kvart. Hållplatsen Farstaviken.

Bil: Från Stockholm med bil kör du väg 222 mot Värmdö, sväng av vid avfart Gustavsberg, Porslinsmuseet. Fortsätt rakt fram förbi rondeller och trafikljus ta vänster in på Odelbergs väg och kör c:a 100 meter, sväng vänster in på parkeringen.

Ny utställning med PATA på gång

pata
Foto: Martina K Svensson

I augusti 2011 träffade jag för första gången konstnären PATA under en vernissage på Siggesta Gård. Tavlorna såldes i rasande fart och under intervjun fann jag en ung människa som bestämt sig för vad han vill. När jag nu fem år senare träffar Värmdöbon Patrik Lundell, som han egentligen heter, är det en etablerad och produktiv konstnär som hunnit med 10 utställningar årligen sedan sist.

Hur ser ditt yrkesmässiga liv ut numera?

-Jag arbetar i projektform inför varje utställning. De flesta kanske gör 2 utställningar per år och jag har snittat på 10 utställningar per år. Nu vill jag hinna bygga upp ett större intresse och planerar för 3 utställningar per år.

Vad händer just nu?

-Den 26 november har jag vernissage på Siggesta Gård, i samband med att de startar sitt julbord. Bakom loppisen finns två helt nya hus med 16 olika övernattningsrum. Där kommer mina tavlor att hänga. Men målet är att man som besökare ska få uppleva konsten, dels som gäst men även mellan in- och utcheckning med privata visningar. I samarbete med Värmdö Bryggeri har jag tagit fram en limiterad upplaga av etikett till årets julöl som ska serveras på Siggesta under årets julbord.

Hur tänker du kring denna utställning?

-Titeln är ”Old gold”. Jag vill inspirera till att återanvända material och ta tillvara resurser. I en tid när många hellre slösar än sparar. Loppisen är en väldigt fin tradition och jag vill knyta ihop säcken efter lång tid som gäst där, premiera den och låta den komma in i de fina rummen.

Varifrån fick du denna idé?

-Jag kom på idén när jag bodde i Italien då jag arbetade med recycle art. Jag kunde arbeta med gamla dörrar jag hittade på gatan, tog hem dem, gjorde konst av dem, och ställde ut konsten där jag hittat dörrarna. Jag ville tala om att det vissa ser som skräp kan andra hänga på väggen. Det finns en tanke kring alla dom här verken.

Var kan man hitta din konst?

-På Siggesta Gård from den 26 november 2016. Följ mig på patriklundell.com eller besök mig i ateljén på plan 4, Chamottevägen i Gustavsbergs hamn.

pata2
Foto: Carin Carlsdotter Denell

Berätta lite om din karriär.

-Den kom igång ordentligt 2006 när jag började på Basis konstskola, och har sedan ställt ut lite här och där. Där det verkligen lossnade var under min tid i Florens 2013 då jag gick på Lorenzo de Medici samt il Bisonte – International School of Graphic Arts. En del av min framgång beror nog på att jag även gillar marknadsföring, vilket jag ser som en konst i sig. Jag försöker leva efter devisen att det är viktigt att ha ett entreprenörskap, såsom Andy Warhol. Om man får en story bakom den som gör konsten så tror jag att det ger mer för den som köper konsten.

Som ett komplement till min konstnärstillvaro arbetar jag även som resurs för barn med extra behov. Och det kan i vissa fall gå att förena då kreativitet kan vara väldigt bra som stöd för barnen. Exempelvis då jag tog med ett par av barnen till min ateljé där de fick skapa egna konstverk. När de stod där med penseln och en av dem sade: –jag kan inte. Då frågade jag: -vilken färg gillar du bäst? Då lossnade det. Och när de fick sina färdiga tavlor i handen kunde man se en stolthet hos barnen.