Yogan utvecklades i Indien för 5000 år sedan och praktiseras nu över hela världen. Med övningar för kropp, hjärna och själ. Träna hemma, gå en kurs eller båda delarna.

DSC_0194Praktiserande av yoga ger en högre livskvalité med mindre stress, ökad harmoni och ett längre liv. Om du tränar på egen hand är det bra att få en tränares justering då och då så att du vet att du gör rätt rörelser för just din kropp. Sara Edén (i bild) håller ett högt tempo med många tränings- och trädgårdsprojekt på gång samtidigt.

– Att meditera kändes från början långt borta och var ingen självklarhet, säger hon. Men när jag väl snubblade in på en yogalektion fick jag en fantastisk upplevelse. ”Rörelsemeditation” passade mig som handsken. Det var en fantastisk känsla av lugn, harmoni och frid som jag inte trodde var möjlig. Idag driver Sara GrowUp Hälsoverkstad på Ingarö.

7 bra yogaövningar

Här visar hon dig några övningar du lätt kan göra hemma. Positionerna, kallas även ”asanas”, hålls under 3-7 lugna mjuka andetag beroende på styrka och koncentration. Andas med magen. Observera de tankar som kommer och släpp sedan iväg dem. En övning får aldrig göra ont. Kom ihåg att slappna av, unna dig lyxen att bara finnas till, lyssna på vågorna eller vinden och stanna upp å NJUT. Namaste!

Fotograf: Carin Carlsdotter Denell