Värmdö har allt att erbjuda den som vill njuta skärgårdsliv nära stán. För att fler ska få möjlighet att upptäcka sin hemkommun och för att få fler turister att upptäcka Värmdö startade jag för sex år sedan Värmdö Magasin. Det var ett sätt för mig att få arbeta där jag bor och att slippa åka in till stán för att arbeta. ”Jättebra idé, sade kommunledningen när jag presenterade idén, men näringslivet måste betala”. Och så blev det. Värmdö Magasin är resultatet av hundratals lokala insatser och ett kärt sommartecken. Nu startar Värmdö kommun en egen turistbroschyr som konkurrerar med Värmdö Magasin, såväl i tryckt form som på nätet.

Magasin som marknadsför Värmdö

Värmdö Magasin är ett positivt kännetecken för Värmdö. Det gratisdistribueras till hushåll och jag besöker ofta hotell och andra platser i Stockholm där turisttillströmningen är extra stor för att berätta om Värmdö och lämna exemplar av tidningen. www.varmdomagasin.se fungerar som besökssajt med en redaktionell inriktning, aktuella inlägg och dagsaktuellt kalendarium. Annonsörerna har hittat ett positivt sammanhang att exponeras i och Värmdö Magasin används av många familjer som semesterplanerare.

Så här säger läsarna:

– Hela tidningen är väldigt fin, inspirerande och snygg. Rolig att läsa.

– Satt just och bläddrade i Värmdö magasin (som jag tycker är fantastisk)känner mig stolt över att ”vi på” Värmdö ger ut ett sådan vacker och exklusiv tidskrift gratis…

– Jag har tittat i ert senaste nummer hos min dotter och blivit mkt begeistrad – skulle ni kunna skicka mig er tidning?

– Tack för en jättefin tidning som låg i brevlådan igår kväll – och ett särskilt tack för texten om Vision Häst! Super.

– Vilken fantastisk tidning som låg i brevlådan när vi kom hem idag! Stort grattis till en fin produktion!

Värmdö kommun och Visit Värmdö har som uppgift att samverka med de lokala företagen för att stärka besöksnäringen. I dag kommunicerar de Värmdö som destination med många olika avsändare;  Visit Värmdö-logga, ny varumärkeslogga, Besöksguiden, Väg 222 och Upplev Värmdö. Sammantaget ges en splittrad bild av en kommun som egentligen har en enorm förutsättning att lyckas nå ut om vi bara skapade oss en hållbar och gemensam kommunikationsplattform. Flera av oss som arbetar inom turism och media har länge velat samverka med Värmdö kommun och Visit Värmdö om en gemensam strategi för att kommunicera Värmdö.

Då händer det här:

– Visit Värmdö anlitar ett Göteborgsföretag för att göra en webbportal för Värmdö. Utan kommunal upphandling eller förfrågan hos lokala webbproducenter. Värmdö kommun betalar en licenspeng till Göteborgsföretaget för att ta fram portalen och dom företag som vill synas får betala en avgift först andra året så att de ska lockas in och vilja vara med.

– Lars Carpelan, chef för Nyföretagarcentrum och medlem i Näringslivsrådet, får i slutet av 2011 (tillsammans med sina två kollegor i Skärgårdsförlaget) uppdraget att producera en turistbrochyr åt Värmdö kommun och Visit Värmdö. Detta efter en upphandling som ifrågasatts av minst tre lokala företagare. Ett säljbolag från Stockholm anlitas för att sälja annonser. Värmdö kommun går in med 200 000 kr. Idag har uppdraget att producera Värmdöbroschyren återgått till Visit Värmdö.

– I maj 2011 tillfrågades näringslivschef Lars Berlin om han vill vara med i juryn för Årets turistföretag som instiftats av Värmdö Magasin, där ett Värmdöföretag som gjort en särskild insats för turistnäringen utses av läsare i samråd med juryn. ”Jag måste fundera på om det är bra”. Han har efter tio månader ännu inte svarat.

För småföretagare som utsätts av konkurrens från sin kommun blir det ett hårt slag. Vi har ofta inte de ekonomiska resurser som krävs för att konkurrera och ur förtroendeperspektiv ger det en negativ signal till människor som vill etablera sig här.

Att lokala företagare motarbetas av sin kommun märks utåt och ger negativ publicitet.

När kommunen anlitar företag utanför kommunen går pengarna samma väg.

Om de lokala företagarna tappar sina uppdrag lämnar de kommunen.

Visit Värmdös syfte är att utveckla besöksnäringen i Värmdö. Hur kan man utveckla en besöksnäring om man i första hand väljer företag utanför kommunen för att konkurrera med sina egna medlemmar?

Min bild av Värmdö näringsliv efter flera år som lokal aktör är att det finns en stark samhörighet oss företagare emellan. Ändå ligger vi så långt ned man kan komma i ranking av alla Sveriges kommuner när det gäller hur nöjda företagen är med sin kommun. Jag marknadsför idag Värmdö som en tillväxtkommun där det går att kombinera en livsstil som invånare och småföretagare. Här minskar trovärdigheten nu och det krävs krafttag från politiskt håll för att skapa en bättre plattform för företagande.

Kanske är det så att Göteborgsföretaget gör ett bättre jobb är vad de lokala webbproducenterna i Värmdö gör. Kanske finns det inget Värmdö-företag som kan göra samma jobb till samma kvalité och för samma pengar. Men faktum är att inom Värmdö finns minst ett tiotal företag som arbetar med webbproduktion. Är det verkligen så att kompetensen inom Värmdö inte räcker till för att skapa en portal som produceras av sina egna? Är det verkligen så att de lokala företagare som lever och verkar i kommunen inte är tillräckligt starka representanter för ett Värmdö som vill växa?

Carin Carlsdotter Denell, chefredaktör Värmdö Magasin

Jag tror på samverkan. Tänk om vi kunde ha som mål att bli Årets företagarkommun 2014 och skapa gemensamma förutsättningar för att lyckas. Vad roligt vi skulle ha och vad bra kommunen skulle må. Har du idéer om hur vi som företagare kan stärka varandra och tillsammans skapa möjligheter för att nå våra mål? Hör av dig till mig.

Carin Carlsdotter Denell, lokal entreprenör, driver Aktiv Media och ger ut Värmdö Magasin.